Gurauan Lucah Tayang Payudara Di Tempat Awam Tindakan Melampau


KUALALUMPUR - Bergurau dengan menayang payudara tanpa rasa segan silu di tempat awam sebelum perbuatan itu lalu dimuat naik di laman sosial.

Itu antara tindakan memalukan dua individu yang dipercayai melakukan gurauan melampau di sebuah restoran.

Video berdurasi 10 saat yang menjadi viral sejak kelmarin itu menunjukkan seorang wanita berperwatakan lelaki sengaja menarik baju rakannya sehingga menampakkan payudara.

Penganalisis jenayah terkenal, Kamal Affendi, mendakwa terkejut dengan penyebaran video itu yang jelas keterlaluan dan tidak sesuai dengan budaya tempatan.


Menurutnya, perbuatan itu dikategorikan sebagai 'exhibitionist', di mana si pelaku akan merasa puas apabila gambar atau videonya dirakam dan dimuat naik dalam laman media sosial untuk tatapan umum.

"Si pelaku seolah-olah sudah hilang rasa malu. Perbuatan ini sama seperti lelaki yang menunjukkan kemaluan kepada wanita atau melakukannya di tempat awam.

"Dalam forensik psikiatri, kita menggelarnya sebagai 'exhibitionist' atau pameran," katanya ketika dihubungi wartawan.

Menurutnya, video itu memaparkan seorang wanita berperwatakan lelaki duduk di kerusi di hadapan seorang rakannya di sebuah restoran sebelum secara tiba-tiba menarik baju rakannya hingga menampakkan payudara.

Wanita berkenaan yang terkejut kemudian segera menutup payudara menggunakan tangan sebelum mengatakan video itu berisiko menjadi viral.

Kamal berkata, tindakan undang-undang wajar diambil terhadap pelaku atas perbuatan biadap dan juga kepada individu yang memuat naik video itu kerana menyalahgunakan laman sosial dengan kandungan jelik.

"Wanita yang merakam video ini dan pemilik tubuh wajar dikenakan tindakan lebih keras kerana melakukan kelucahan di tempat awam, sekiranya ia berlaku di negara ini," katanya.

Sumber: BH Online

No comments:

AddThis

| Copyright © 2013 KedahNews.com