iPhone Disangka Pistol, Polis Tertembak Mati Seorang Lelaki


SACRAMENTO – Seorang lelaki kulit hitam di Sacramento, Amerika Syarikat (AS) dilaporkan terbunuh ditembak polis. Lelaki tersebut ditembak selepas menunjukkan gelagat bakal mengeluarkan senjata api.

Namun, setelah diperiksa, diketahui yang dipegangnya hanyalah telefon bimbit.

Polis mendapat laporan bahawa seorang lelaki melakukan kemusnahan terhadap tiga kereta dan sebuah rumah.

Polis melakukan pengejaran kepada Stephon Clark yang diduga pelaku, dan tengah berada di halaman belakang rumah datuknya.

Dalam rakaman video yang ada di kamera seragam, seorang polis berteriak kepada Clark untuk memperlihatkan senjatanya.Sedetik kemudian, dua polis menembak sekurang-kurangnya 20 kali kepada Clark. “Dia tidak bergerak. Kami tidak melihat adanya senjata,” kata seorang polis memberi laporan.

Ketika polis mengeledah mayat lelaki berusia 22 tahun, mereka tidak menemukan senjata. Polis menjumpai telefon iPhone 6 berhampiran Clark.

Kematian Clark sangat dikesali oleh neneknya, Sequita Thompson.

“Stephon berada di tempat yang salah pada masa yang salah,” dia meraung ke Sacramento Bee.

Tindakan polis menyebabkan kemarahan dari penduduk Sacramento pada hari berikutnya.

Mereka mengadakan bantahan di Dewan Bandar Raya Sacramento.

Kawan Clark, Clinton Primm mengakui takut bahawa kemudian akan ada orang kulit hitam yang menjadi sasaran tembakan polis seterusnya.

“Clark adalah kawan baik, dia mempunyai dua anak, berusia satu dan tiga tahun setiap tahun, dan dia mencintai mereka berdua hingga akhir hidupnya,” kata Primm.

Sementara itu, pakar latihan polis, Ed Obayashi berkata, penembakan yang membawa kepada kematian Clark sangat malang.

Walau bagaimanapun, katanya, pihak polis tidak boleh dipersalahkan. Kerana, dari laporan polis, Clark tidak mematuhi perintah untuk mengangkat tangannya.

“Perkara itu, dia memegang objek yang pada siang hari, seseorang dengan mudah akan berfikir ia adalah senjata,” kata Obayashi.

Di laman web GoFundMe  pula derma dilakukan bagi  kos pengebumian Clark yang mencapai RM195,875.00.

Sumber: Suara TV

No comments:

AddThis

| Copyright © 2013 KedahNews.com