Jangan Dekati Ular Jika Tiada Pengetahuan


KANGAR - Orang ramai dinasihatkan agar tidak mendekati atau menangkap sebarang jenis ular jika tidak mempunyai pengetahuan tentang cara mengendalikan reptilia merbahaya itu kerana ia berpotensi membunuh walaupun bersaiz kecil.

Petugas di Taman Ular dan Reptilia Negeri Perlis, Azri Ahmad menyifatkan ular sebagai haiwan yang unik dan tidak boleh dikendalikan dengan hanya berbekalkan keberanian semata-mata.

"Saya hilang separuh jari telunjuk akibat dipatuk ular kapak yang saiznya kecil sahaja, itu pun setelah mendapatkan rawatan segera dan saya sendiri mempunyai pengetahuan tentang cara berhadapan dengan situasi seperti dipatuk ular.

Ular sawa pula misalnya, ramai beranggapan ia tidak merbahaya kerana tidak berbisa, namun ular sawa sebenarnya mempunyai kekuatan untuk membunuh mangsa dengan belitannya walaupun beratnya tidak sampai 20 kilogram," katanya kepada Bernama dekat sini, semalam.

Beliau yang berpengalaman mengendalikan ular lebih 13 tahun berkata, jika berjumpa dengan reptilia itu, seeloknya jauhi dan segera hubungi mereka yang pakar seperti pihak Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) atau pihak bomba.

"Jika berhadapan dengan ular berbisa dan anda berada terlalu hampir dengannya (jarak selamat lebih kurang dua meter), jangan panik, sebaliknya 'matikan diri' sehingga ular itu berlalu kerana ia biasanya tidak menyerang jika tidak berasa terancam.

Diingatkan juga sesiapa yang dipatuk ular, pastikan segera ke hospital dan kenal pasti apakah jenis ular yang mematuk kita, sama ada berbisa atau tidak, tetap kena ke hospital untuk dapatkan rawatan, jangan pandai-pandai sendiri dengan amalkan petua sebagainya kerana nyawa boleh terancam," kata Azri.

Dalam pada itu Azri berkata, sekiranya berhadapan dengan kejadian mangsa dibelit ular sawa, kurangkan pergelutan dan patahkan hujung ekornya sebelum cuba meleraikan belitan kerana bahagian itu sangat sensitif apabila disentuh dan ia akan menjadi lemah.

"Lagi banyak kita bergerak dan lawan ular sawa ini, dia menjadi semakin agresif dan belitannya akan menjadi semakin kuat,” katanya.Sementara itu, seorang peminat ular yang dikenali sebagai Zack, 40-an, berkata walaupun berpengalaman mengendalikan ular sawa lebih empat tahun, beliau sentiasa berhati-hati dan berwaspada bagi mengelakkan insiden tidak diingini.

"Jika ular lain, kekuatannya pada bisa, tetapi ular sawa menggunakan kekuatannya untuk membunuh. Walaupun bersaiz lebih kurang dua meter, kena ada dua atau tiga orang untuk kendalikan ia," katanya. - Bernama

No comments:

AddThis

| Copyright © 2013 KedahNews.com